With love from France (merci Man Ray)

Maria Roosen

Het begon met een aquarel van een Frans landschap met een glimp van avondrood in de lucht. Al schilderend werd het avondrood een mond. Een mond die in het collectieve kunstgeheugen woont als The lovers van Man Ray. De aquarel is uitvergroot en geprint en de mond vertaald in glas. Twee glimlachende landschappen hangen in de wachtruimtes van de Poli Interne Geneeskunde.

Maria Roosen werkt vaak met glas. De glazen monden zijn in Tsjechië geblazen; door lucht in roodgloeiende en stroperig vloeibare massa te blazen ontstaat de vorm. De vormen die ze maakt zijn zacht, glooiend en aaibaar, het glas is glimmend en glad, ooit vloeibaar geweest en nog steeds kwetsbaar. Ze maakt borsten, bollen, blokken, zwammen, vazen en monden. Maar ze maakt nog veel meer. Voortgestuwd door nieuwsgierigheid en liefde voor de kunst.

Maria Roosen werkt intuïtief, ze start met een idee, vaak al tekenend, en laat het werk vervolgens groeien onder haar handen, of ze geeft het uit handen en regisseert de glasblazer of timmerman. In ieder werk creëert ze ruimte voor verbeelding, voor haarzelf en voor degene die naar het werk kijkt. De glimlachende monden in Rijnstate openen je binnenwereld en de landschappen lokken je juist naar buiten, het open veld in.

Maria Roosen (1957) woont en werkt in Arnhem. In 1995 vertegenwoordigde zij Nederland op de Biënnale van Venetië samen met Marlene Dumas en Marijke van Warmerdam. Een bekend werk is de borstentros die in de tuin van Museum Arnhem ligt. Kijk voor een mooi overzicht van cv en werk op haar website: www.mariaroosen.com

Naar boven